Monday, October 3, 2011

Belajarlah Untuk Terus Tersenyum...

Jadilah seorang sahabat yang apabila teman-teman lain melihatnya, turut merasa tenang dan gembira.
Ada masanya
seorang sahabat itu dilanda masalah dan memerlukan kita disisinya untuk menguatkannya.
Sebaliknya, kita pula yang memberatkan lagi jiwanya dengan wajah kita yang sedih dan masam dek emosi yang menguasai diri.
Lalu si sahabat pun berpaling mencari insan yang yang sedia memberi kata kekuatan dan semangat yang dapat membawanya terus maju ke hadapan.
Lantas kita pula rasa terasing, tersisih, cemburu.Kenapa dia tidak cari kita semasa dia sedang dilanda masalah? tidak cukup baik kah kita?Tidak layak kah kita?siapakah kita?
Ketahuilah...orang yang paling manis senyumannya adalah orang yang masih mampu tersenyum di saat hatinya gundah. Tawanya membawa ceria, kata-katanya ringkas tetapi bermakna.
Kita tidak mampu memberi kata-kata nasihat yang panjang lebar, perkongsian yang hebat, memberi motivasi kepada teman-teman di kala jiwa mereka jatuh. Tetapi memadailah hanya dengan melihat senyuman kita, mereka menjadi bahagia. Walaupun dengan seungkap kata.."sabarlah...Allah nak uji..kita kena kuat..", cukup untuk memberi mereka kekuatan. Biar mereka tahu yang kita sentiasa ada disisi mereka ketika mereka memerlukan seorang teman.

No comments:

Post a Comment