Tuesday, December 14, 2010

Harapan...

Harapan.. manusia bergantung berharap pada harapan.. harapan yg bisa terus membuatkan manusia terus terusan hidup tanpa sesaat mengetahui matlamat perjalanan…aku terusan jua melangkah dengan berbekal harapan…harapan untuk dicintai… harapan untuk dikasihi.. harapan untuk disukai.. harapan yg terus mendakap seluruh getir tubuhku…. menggendung keringat ku ibarat sinai arab yg mengalir lesu…ibarat ketenangan Nil di lembah mesir yg membasahi perut bumi kontang… aku masih hidup berbekal harapan…pernah ramai manusia bersenandung tentang apa perlu harapan dan impian? Sedang kebenarannya,manusia membuka mata setiap pagi memandang suria yg masih meninggi dengan berharap sesuatu yg belum pasti, namun terus bangkit dr ranjang… dan keluar dari kamar untuk terus bernafas… terus berhias… terus bergegas…

Hari ni aku biarkan saja santunku terkias.. budiku terbias.. harapku diri ini terbebas..dan keindahan semuanya terbalas..aku buka mata pada tarikh kelahiran ku.. memandang suria jauh di ufuk dunia…. ku selidik telefon bimbit lantas terus terukir senyuman lebar di bibir.. masih ramai kawan, kenalan, sahabat, keluarga, kekasih yg mengutus salam menyambut ulang tahun kelahiranku…

Indah sungguh dunia… megah sinaran suria.. awan berinjak memberi laluan.. angin menghembus mengucapkan salam.. pohon melambai seakan mengerti.. hari ini kau makin matang.. makin terus meninggalkan dunia muda….tidak terbayang ku nikmat dari Tuhan pencipta alam… yg masih mencurahkan rahmat dan rahman pada ku, yg kadangkala terlupa syukur akan nikmat dariNya…telinga ini masih bisa mendengar alunan lagu hari lahir dr mama dan abah… kaki ini masih betah lagi untuk terus melangkah.. mata ini masih terang melihat keasyikan alam…mulut ku masih lancar berbicara bahasa yg terfaham… jemari ini masih tegar untuk mengenggam.. akal ini terus anggun untuk berfikir walau kadang kala aku terbungkam.. lantas aku mencipta dunia yg penuh harapan dan impian dan aku terus bersyukur sedikit harapan terkabul…impian indah termuncul.

Prinsip dicanang azam Tercipta.. namun aku perlu sedar hanya garis dan sempadan halus yang memisahkan diantara ku patuh atau ku roboh. namun ada sahabat yg memahami akalku.. membisikan kata padaku… ”ayuh Karma terusan kita mengenggam panji dan berdiri diatas bukit melihat karenah insan” terima kasih Sang Jiwa…. bila kau sudah melintas batasan… bila kau tersandung diluar garisan… mmg sukar untuk berpatah balik… namun tidak canggung untuk berundur jika Rakan sedia untuk mengatur….dan biarkan harapan dan impian tetap meneduh mu… menjadi tempat untuk kau menggapai… menjadi punca mata air di gurun gersang.. menjadi segenggam padi di musim kemarau nya bendang.

Jurnal perjalanan hidupku penuh seribu satu keindahan dan pancaroba permainan dunia…Julius ceaser berteriak di medan perang.. di atas bukit.. dengan angkuh berkata ”ku sampai…. ku lihat… ku takluk” bukan itu diriku… biarku merendah diri.. biarku bersenandung irama budi.. biarku jadi insan yg terus mengerti.. kadang kataku terkias bunyi angkuh, kadang lagak ku ibarat ku terlupa aku insan kerdil.. namun bagi hati yg memahami.. yg masih senang bersahabat.. aku hanyalah insan yg penuh kekhilafan.. tidak malu ku memohon ampun.. tidak jelik aku pada Kawan yg terlupa budi ku.. ku terus pauti.. ku terus selami hati kawan yg kembali menyedari siapa diri…” arghhh sang karma dan sang JIwa, manusia itu tidak sempurna, bagi mereka ruang…bagi mereka peluang…kelak segala kesedaran terhadap kesilapan kita tawa kan bersama.. kita kenang dengan senyuman…harap manusia sentiasa melentur diri dikala kita sudah terperosok di hujung sudut.. kadangkala hati ini remuk.. kadang kala jiwa kita kusut..Namun Erti persahabatan tetap disebut.Batasan dilangkau kataku terimbau.

Erti hidup ku fikir ibarat berzikir… sangga pujangga ku.. misteri kataku…alunan bahasa mencipta irama…irama yag terbias seribu makna..

-aku makin meningkat usia..hidup ku berlandas harapan…mengalun impian..kadang ku terlangkau batasan….aku insan penuh kekhilafan..ingin ku berpujangga di tabir ufuk sinar sang suria-

1 comment:

  1. smoga Tuhan mmbrikan qt kejutan2 yg mmbawa kebahagiaan, dan smg qt trhindar dari harapan yg mmbawa bencana dan musibah. amin...,slm kenal y..

    ReplyDelete