Wednesday, March 9, 2011

Anugerah Tidak Ternilai...

Saban hari kehidupan baru silih berganti. Ia datang umpama sang pagi yang merah merekah. Dan di kesempatan pagi itu, manusia mula bangkit daripada lena. Mereka mencelikkan mata. Lalu, sehari suntuk lamanya, manusia menggunakan nikmat mata.
Dengan sepasang mata itulah, rutin-rutin harian terus berlangsung seperti hari-hari sebelumnya. Dengan sepasang mata itulah ia membantu manusia melihat untuk mentafsir dan berfikir. Dengan sepasang mata itulah ia membantu manusia melihat untuk membaca dan berzikir.
Namun, hidup ini penuh dengan rahsia dan teka teki. Setiap penciptaan oleh Rabbul Jalil menyimpan 1001 hikmah yang kadangkala sukar untuk dimengertikan.
 Mata sepatutnya digunakan untuk melihat mahkluk Allah yang lain dengan pandangan kasih sayang. Melihat dunia dengan pandangan zuhud. Melihat amalan soleh dengan pandangan cinta. Melihat maksiat dengan pandangan jijik. Secara tuntasnya mata dibekalkan oleh Allah untuk membantu manusia meraih keredhaan-Nya, keampunan-Nya dan kasih sayang-Nya.Demi untuk mengumpul saham dan menempah tiket ke Syurga Firdausi.

No comments:

Post a Comment