Monday, October 15, 2012

Agar Dicintai Suami

Termasuk salah cara atau kaedah agar dicintai suami ialah menyambut kepulangan suami sekembalinya ia dari bekerja. Sambutan seorang isteri akan sangat mengandungi erti yang besar bagi suami yang baru kepenatan dari tempat bekerja atau pejabat. 
Sentiasa senyum
Di antara cara-cara yang disukai oleh suami adalah isteri membuang jauh-jauh sifat tidak acuh dan angkuh. Ertinya, seorang isteri harus menggunakan cara-cara yang menunjukkan cinta dan perhatian. Misalnya, ketika suami hendak berangkat meninggalkan rumah, isteri ikut menghantarkan dan mendoakan selamat, seperti yang biasa dilakukan oleh wanita-wanita solehah zaman dahulu. Atau ketika suami pulang, isteri menyambutnya sendiri dengan sambutan penghormatan yang baik, dengan kata-kata yang indah, dan dengan senyum yang segar, lalu mengambilkan pakaian pengganti. Atau ketika suami memberikan sesuatu atau barang yang kurang bernilai, isteri tetap menerimanya dengan ucapan-ucapan terima kasih dan doa-doa yang baik.
 Memperlihatkan rasa sayang
Selain itu, dia pun dapat membiasakan anak-anaknya untuk bergegas menyambut kedatangan ayahnya dan mengucapkan terima kasih atas apa yang diberikan kepada mereka, serta memperlihatkan rasa senang atas kepulangannya. Sesungguhnya hal-hal seperti itu dapat menarik dan mempesona hati suami. Betapa tidak? Di kerajaan rumahtangganya yang kecil, semua penduduknya merasa gembira bersama-sama menyambut kepulangannya. 
Memberi secawan air
Langkah yang juga dianggap bijak adalah dengan memberikannya secawan air untuk menghilangkan rasa haus. Bukan secawan air itu yang menjadi nilai, tetapi sikap isteri yang lembut dan penuh perhatian sehinggakan terfikir oleh isteri untuk menghibur suaminya dengan secawan air.

No comments:

Post a Comment